Detailhandel en horeca
Detailhandel en horeca zijn twee branches waar we een specifieke band mee hebben. Vanuit historie gezien hebben wij meer dan 15 jaar ervaring met detailhandel op de werkvloer en met horeca ligt onze ervaring in de jarenlange samenwerking met onze klanten.
Het zijn twee branches met elk haar eigen kenmerken en belangrijke specifieke financiële aandachtspunten. De consument is tegenwoordig moeilijk te verleiden maar je kan deze consument nog steeds blijvend aan je binden. Het gaat dan om de klantgedachte centraal stellen, je verplaatsen in de behoefte van jouw doelgroep zonder de financiële aspecten uit het oog te verliezen. Doe je dit continue met een constante focus en heldere gedeelde strategie; dan heb je jouw unieke geslaagde ambitie!
Beleving
Zie een avondje uit als een minivakantie voor degene die jouw horecagelegenheid bezoekt. Jij wilt bijdragen aan hetgeen zij verwachten van die avond. Als je dat in gedachte houdt, kan je voor jezelf (en personeel) heel veel punten noteren die hieraan kunnen en moeten bijdragen.
Hoe geef je structureel invulling aan die beleving, niet vandaag maar ook morgen en overmorgen? Begin bij de beleving van je personeel! ook hier sluiten wij ons aan bij Richard Branson’s quote:
“Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients”
Gemotiveerd personeel
De vraag rijst of het grootwinkelbedrijf begrijpt waar het omgaat op de werkvloer van hun winkels. Daar waar het familiebedrijf goed personeel heel belangrijk vindt en begrijpt dat dit de basis is voor het behouden van klanten lijkt het grootwinkelbedrijf vooral strategie, winkelformule en het hoofdkantoor belangrijk te vinden.
Het grootwinkelbedrijf verdringt het kleinwinkelbedrijf meer en meer en binnensteden worden steeds minder aantrekkelijk voor een gezellig middagje weg. Het is niet maatgevend maar in de kledingbranche zie je dat er meer en meer verwacht wordt van de medewerkers maar dat er steeds minder en minder wordt teruggeven of beloond, zo u wilt.
Het gaat niet alleen om belonen in geld maar ook om waardering en betrokkenheid bij het merk, bij de onderneming en niet te vergeten bij de klanten!